Välkommen

Det här gjorde mig upprörd.

Jag förstår inte hur de tolkar ”jag känner mig inte välkommen” som ”jag vill sätta agendan”. Jag förstår heller inte hur det inte finns en självklar plats för alla som vill vara del av det, och jag tycker det låter väldigt elitistiskt att säga annat.

”Problemet med män är att de alltid kräver plats” är ju också en konstig sak att säga. Kräver män alltid plats? Verkligen? Låter som en taskig manssyn, tycker jag. Själv är jag väldigt tillbakadragen, osocial och introvert. Och det har skapat en hel del problem i mitt liv. Men oj, nu gjorde jag ju misstaget att se mig själv som en individ och inte bara som ett kön komplett med egenskaperna som tilldelas det könet.

Feminism är för alla. Jämställdhet gynnar inte bara kvinnor, utan hela samhället. Ojämställdhet drabbar alltså både kvinnor och män, då det är ohälsosamt för samhället och därmed alla som lever i samhället. En pappa som tjänar mer, som missar tid med sitt barn för att de inte kan förlora hans lön. En kvinna som våldtas, och är någons flickvän, syster, dotter eller mamma.

Jag förstår inte ”vem ska bestämma feminismen”. Vadå ”sätta agendan”? Låter som ett sånt där dominerande kontrollbehov som skribenten säkert skulle tillskriva män. Agendan är redan satt. Nu gäller det att vi välkomnar alla, även om de har snopp och även om de rakar benen och väljer att vara hemmafru.

När jag jobbar som förskollärare kommer det feminismen står för finnas på min jobbeskrivning. Jag kommer stå där och hjälpa föra den här kampen, för det kommer vara mitt jobb. Tough luck om skribenten inte gillar det.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

