Försiktig

Den här artikeln.
Ser många dela den här artikelln just nu, så jag tog och läste igenom den. Jag möter alltid upp Gabriella vid tunnelbanan när hon kommer hem sent. Både hon och jag vill det. Om jag någon gång skulle säga ”nej, du får gå själv” och något händer, skulle jag klandra mig själv. Se det inte som något som bara drabbar kvinnor. Jag menar, vad ska jag göra då? Vad ska jag göra om man inte får vara försiktig utan att det förtrycker? Har jag fattat något fel här? Ärlig fråga.

Men kritiserar inte artikeln hela idén att föreslå försiktighet? Att jag eller Gabriella föreslår att jag eskorterar henne, är det inte detsamma som att föreslå försiktighet? Då säger vi ju att det är en bra idé att en kvinna inte går ensam hem sent på kvällen, och det är vad artikeln kritiserar. Eller?

Låt oss säga att ett gift par har en dotter och en son. Dottern är 17, sonen är 20. Det här paret har upfostrat sin son väl. Han respekterar kvinnor, har en hälsosam bild av jämställdhet och förstår saker som att frånvaro av nej inte betyder ja.

Hur ska det här paret förhålla sig till sin 17-åriga dotter? De får inte säga till henne att hon bör hålla sin drink under uppsikt. De får inte säga till henne att hon bör ringa efter taxi eller skjuts när hon ska hem. De får inte säga att hon inte bör vingla hem ensam på dåligt upplysta gator 03:30. Jag undrar vad artikelförfattaren kommer säga till sin dotter, när hon börjar gå ut och festa.

Att det här paret uppfostrat sin son väl betyder inte att deras dotter är säker från alla män som inte uppfostrats lika bra. Jag sätter mig tvärt emot tanken att inte uppmana till försiktighet, helt enkelt.

Men jag tror våldtäktsmän och rånare älskar artikeln.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

