Logik

En dag när jag jobbade på förskolan satt vi och pysslade med plastbitar av olika färger som går att sätta ihop på olika sätt. Mitt emot mig satt en 4-årig (snart 5, eller nyss fyllda 5) flicka som jag visste kunde klara ganska svåra uppgifter i tänkande. Hon hade till exempel ett stort intresse för kartor, och hade tidigare lyckats följa en karta som jag ritat upp av förskolan för att hitta ett föremål som jag gömt. När vi satt och byggde med de färgglada bitarna börjar jag bygga ett mönster. Röd blå gul grön rosa, röd blå gul grön rosa, röd blå gul grön rosa. Jag höll sedan för hela raden av bitar, utom den översta, och frågade henne vilken färg hon tror kommer komma efter den röda biten hon ser. Jag minns inte vad hon svarade, men det var fel. Nästa bit gissade hon också fel. Någon bit gissade hon rätt av en slump. Men när den röda biten dök upp igen, gissade hon efter ett par sekunder blå. Vilket såklart var rätt. Det var kanske bara en slump, men det var då hon upptäckte mönstret. Hon gissade resten av bitarna rätt utan ett enda misstag efter den upptäckten. Röd blå gul grön rosa, röd blå gul grön rosa. Nu när jag läser om Jean Piagets utvecklingstrappa som säger att logiskt tänkande utvecklas någon gång mellan 6 och 12 år, minns jag att tolka det väldigt generellt.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

