Kroppsideal

Ni kanske tycker att jag låter konspiratorisk”, ja en aning. Har bantning den effekten på kvinnors roll i samhället? Inte alls omöjligt. Men är det en medveten effekt iscensatt av patriarkatet, eller bara en olycklig bieffekt av att utseende kommersialiseras? Jag behöver lite bevis för det förstnämnda. Speciellt då jag själv som man drabbats av manligt kroppsideal hela livet. Jag är kort, pluffsig, och har lika dålig skäggväxt som muskelmassa, och vi män som inte passar in i idealmallen är precis lika medvetna om det som kvinnorna. En man med 10kg övervikt kommer aldrig beskrivas med positiva ord som ”sexigt kurvig”. Så jag vet inte om det här med kroppsideal är specifikt framtaget av patriarkatet för att drabba kvinnor.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

