Frihet

”Det bör väl även gälla frihet från religion. Jag vill varken höra kyrkklockor eller minareter. Folk får gärna tro på vilka sagor de nu vill men de kan väl göra det utan att störa andra.”

Jag bor bredvid en fotbollsplan i Hässelby. På sommaren hör jag ofta jublande publik och ekande högtalarprat under två timmar i sträck. Inte futtiga tre minuter i veckan när alla ändå är på jobbet. Det hörs lite mindre när jag stänger fönstret, men blir jävligt varmt i stället. Jag bryr mig inte ett dugg om fotboll och tycker ärligt talat att det är lite konstigt med vuxna män som hejar på andra vuxna män som ägnar sig åt vad jag ser som en lek på alldeles för stort allvar. Om det erbjuds frihet från religion i ett öppet demokratiskt samhälle så att ingen ska bli störd av saker man själv inte är intresserad av, vill jag gärna ha frihet från sport.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

