The Avengers

The Avengers. Jag hade låga förväntaningar. Jag trodde filmen skulle kännas splittrad och ofokuserad eftersom det finns så många olika karaktärer att ta hänsyn till. Jag förväntade mig en lite bättre version av Transformers, typ. Och att alla skulle kännas lika inpressade i både story och scener. Men jag måste säga att det sköttes riktigt snyggt. När de kommer till tempo måste det här vara en av de bästa actionfilmerna på senare år. Perfekt avvägt. Mycket imponerande.

Men viktigast av allt så gjorde man ett strålande jobb när det kommer till att ge alla en roll i både story och actionscener, och till och med låta karaktärerna bolla mot varandra. Hur man liksom parade ihop dem på ett smart sätt. Bruce Banner och Tony Stark fann liksom varandra, medan man spelade på hur Thor och Captain America är out of time, om när Captain America blev stolt eftersom han förstod Trollkarlen från Oz-referensen. Humorn var ofta förvånansvärt spot on, vilket jag inte alls brukar tycka i den här typen av filmer. Det var väldigt mycket som var jävligt smart, helt enkelt. Som sättet man använde sig av filmernas enda gemensamma karaktär för att ena dem.

Men jag har några saker att klaga på, främst mot filmens slutscener. För det första känns Loki lite mesig. Tyvärr. Han blev så jävla ägd så många gånger så det är inte klokt. Och inte bara fysiskt, utan även intellektuellt. Han känns inte speciellt farlig. Så hypade de upp arméns ankomst genom typ hela filmen, och när den där mäktiga utomjordiska armén till slut anlände var den jättemesig. Det kändes inte ett dugg angeläget när till och med vanliga dödliga kunde äga flera dussin av dem utan större problem. Och här kunde man gärna gjort sig av med humorn och alla skämt/punch-lines/one-liners. Det kändes jävligt konstigt att de skämtade och höll på medan tusentals människor dog på New Yorks gator. Som om brandmän skulle springa omkring och skämta under WTC-attacken.

Så slutscenerna var lite sådär. De var mer intressant att se The Avengers slåss mot varandra än det var att se dem slåss mot fienderna på slutet, vilket jag hoppas inte kommer skada tvåan eftersom de förmodligen inte kommer slåss mot varandra där. Vi får se. Åh, och vad var grejen med Hulken? Jag fattade inte riktigt varför han inte kunde kontrollera sig själv första gången han förvandlades, men kunde det andra gången. Kan någon förklara?

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till The Avengers

  1. Quid skriver:

    Första gången så blir han Hulken ofrivilligt, därför har han ingen kontroll. Så tolkar jag det iaf 🙂

Kommentera

