Tiggare

Tiggarnas nya taktik: Börja storgråta när du kliver in i tågvagnen, medan du metodiskt arbetar dig ner längs gången med din kopp som du håller ett par decimeter från personernas ansikten. Tro mig, stockholmare kommer se mer av det för det var sjukt effektivt. Jag tror alla gick på det. Jag borde bära telefonnummer till socialen som jag kan ge dem.

Jag låter kanske hård, men jag har väldiga problem med såna taktiker. Samma sak när det kommer till såna som rusar genom vagnen och lämnar bilder på ett sjukt barn på vagnens alla säten, och rusar tillbaka för att hinna plocka upp bilderna igen innan de går vidare till nästa vagn. Jag köper det inte, och om det är sant gör de bäst i att söka sjukvård. Sjukvård som är GRATIS för barn.

När jag satt och väntade på ett tåg vid Slussen i våras kom en man och frågade om han kunde få en slant för att köpa en korv. Det kändes ärligt och genuint. Inget storbölande, inga bilder på sjuka barn. Bara en sådär 10kr till en korv. Jag sa att jag inte hade några pengar, men när han gick vidare grävde jag lite i väskan och hittade en tjuga. Jag gick efter honom och gab honom den. Så skulle jag aldrig göra med den storgråtande tanten eller männen som lämnar bilder av sjuka barn på sätena.

Jag vet inte vad poängen är. Kanske att jag nu bott i Stockholm tillräckligt länge för att ha blivit cynisk och börjat kunna skilja mellan det systematiska tiggandet och det äkta tiggandet.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

