Filmx2

Dags att skriva om lite filmer jag sett, för jag vet att folk knappt kan vänta.

Shame.
Man i sena 30-årsåldern med snygg kropp och bra jobb är sexberoende, och vi får se hur det påverkas hans liv och relationer. Snygg film. Hade gärna sett lite färre dialoger och mer känslor. Filmen fick mig inte att bry mig om karaktärerna så mycket. Hade gärna sett att den gjordes lite mer som The Machinist. Men med det sagt tycker jag ändå huvudrollsinnehavaren gjorde ett bra jobb, och relationen mellan honom och systern verkade så fucked up som jag tror man siktat på. Men jag tror som sagt att den hade vunnit på lite mer tyst berättande. Många lite väl utdragna scener, även om en utdragen sexscen fick ett ganska starkt slut som kanske inte varit möjligt annars. Sevärd film.

Pariah.
Svart ung tjej i kristen familj döljer sin homosexualitet från sina föräldrar, som hela tiden försöker styra henne mot det kvinnliga och heterosexuella. Jämfört med Shame fattade jag mycket mer tycke för den här filmens huvudkaraktär. Kanske för att hon kändes mer fångad i verkligheten snarare än utanför den. Jag gillade hur hon man inte bara fokuserade på att hon försökte finna sin sexualitet och könsidentitet, utan även att hon utvecklades som person på andra sätt. Hur hon bröt loss från det som förväntades av henne på andra sätt än det som filmen hade sitt fokus på, utan att man kände sig tvungen att påpeka det för publiken. Om huvudrollsinnehavaren i Precious blev nominerad borde den här tjejen också blivit det. Men Oprah pimpade inte den här filmen, so there you go.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

