Inflation

En kunnig man i SVT-soffan pratar om Grekland och säger ”inflation ökar ju priserna”. Stämmer det verkligen? Jag menar, det är väl valutan som tappar värde? Så man behöver MER av den valutan för att uppnå varornas priser. Men priserna i sig är i stort sett desamma. Eller är det något jag inte förstår nu?

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inflation

  1. WysiWyg skriver:

    Det stämmer att valutans värde minskar och att man därmed betalar mer av valutan för samma sak. Och med största sannolikhet är det också detta som han menade. Från de som bor i Greklands perspektiv så blir trots allt saker och ting dyrare, eftersom (gissar jag) deras inkomster inte ökar lika mycket.
    Sedan kan det också vara så att företagen faktiskt ökar priset, utöver inflationen, när de ändå håller på. Om jag drev ett företag och noterade att landets ekonomi var på väg att gå åt helvete skulle jag nog också försöka få ut så mycket som möjligt innan allt går i sank. Å andra sidan, när allt är på botten så gör det inte så stor skillnad antar jag.

Kommentera

