Ateism

Det är nog första gången jag ser den här mannen snacka goja. Om du inte tror på en gud är du ateist. Det går inte att välja. Om jag är attraherad till män men inte kvinnor är jag homosexuell, oavsett om jag vill kalla mig det eller inte.

Ateism och agnostcism är dessutom svar på olika frågor. Agnosticism besvarar frågan ”finns det en gud?” Ateism besvarar frågan ”tror du på en gud?”

Jag förstår hur Neil kan tycka det är finurligt att det finns ett ord för folk som inte tror på gud, men inte ett ord för folk som inte golfar. Och att han tycker det är lika underligt att folk som inte tror på gud samlas för att prata om hur de inte tror på gud, som om folk som inte golfar skulle samlas för att prata om hur de inte golfar.

Men till skillnad från folk som tror på gud i många länder, har golfare inga sociala normer och golfvärderingar som de vill tvinga på samhället. Och folk som inte golfar riskerar inte att bli utstötta ur sina golfarfamiljer, som många ateister råkat ut för när de ”kommit ut” till sina föräldrar. Därför behövs det grupper där ateister kan komma samman och stötta varandra i religiösa länder som USA.

Jag tror på Neil när han säger att han inte har ord eller energi att engagera sig. För det är uppenbart att han inte har engagerat sig. Att han inte har tänkt igenom det här. Och då ska han heller inte yttra sig.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

