Könsbyte

Ser debatt kring ordet ”hen” överallt helt plötsligt. Så jag passar på att säga att jag är för ordet ”hen”, men är emot ordet ”könsbyte”.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Könsbyte

  1. Felix skriver:

    Varför är du emot ordet ”könsbyte”?
    Är det för att du, liksom jag, anser att ordet ger en felaktig bild eftersom man egentligen inte byter kön, utan bara får utsidan att stämma överens med könet man redan har på insidan? Och att ordet ”könskorrigering” därmed är mer lämpligt.
    Eller har du någon annan anledning?

  2. Det är ungefär den anledningen jag har. Om du har en Y-kromosom är du en man. Har du det inte är du en kvinna. Oavsett hur mycket du könsstympas för att se ut som det motsatta könet där nere. Sen kan jag ju respektera att vissa män vill bli bemötta som kvinnor, och vice versa. Samt att jag säkert uppfattar dem som det kön de själva uppfattar sig att tillhöra. Inget fel med det, god bless and go ahead. Men det går inte att byta eller korrigera sitt kön, bara att stympa det. Även om jag vet att den åsikten inte är politiskt korrekt.

  3. Felix skriver:

    Fast det här med att göra en könskorrigering handlar ju inte i största del om att man ska operera om själva könsorganet. Det är mer att man ska känna sig bekväm i resten av kroppen, som andra människor kan se. Om man, som jag, är FTM (Female-To-Male) så ligger fokuset och självkänslan mest i att man får testosteronsprutorna och att då kroppen genomgår den manliga puberteten så att man får en manlig röst, kroppsform och sådant som gör att man kan slappna av och känna sig säker på att man uppfattas som en man och trivas med sig själv för att man äntligen har rätt röst och sånt. Efter det så är mastektomin det viktigaste, också för att man ska känna sig bekväm med sin kropp och kunna passera i situationer där man måste byta om inför andra människor (t. ex. på gymmet eller stranden).
    När det sedan gäller vad man har mellan benen, så är det oftast (och även i mitt fall) det minst viktiga. Det som spelar mest roll för transpersoner är just att stå ut med/tycka om sin egen kropp, känna sig säker på att man passerar som sitt rätta kön och bara vara lycklig att man äntligen känner sig rätt.
    Och sen finns det ju alltid proteser som fungerar otroligt bra, för transkillar då. För transtjejer är det nog mer jobbigt med könsorganet, eftersom det då finns något att dölja istället för något som fattas.

  4. Och god bless and move forward på allt det där. Det är inte konceptet jag har invändningar emot. Bara själva ordet. Kroppskorrigering kanske skulle vara mer passande. Men egentligen är ju ordet man använder totalt irrelevant, så det är inte något jag bryr mig om på riktigt.

Kommentera

