Skatt

Jag hamnar i diskussioner med Ron Paul-anhängare nästan varje dag. De är både aggressiva och knäppa, så det är inte konstigt. De vill till exempel inte att man ska betala någon inkomstskatt alls. Allt man tjänar ska man få behålla. De säger att det är tyranni att staten kan ”kräva pengar under pistolhot”, och den som inte betalar åker i fängelse. Att betala inkomstskatt ska vara frivilligt.

De har svårt att förstå hur jag tycker det är bra att det är tvång på att ge bort en viss procent av sin inkomst. Men låt oss föreställa oss att inkomstskatten var frivillig. För det första skulle staten förlora över hälften av sin inkomst, och allt från sjukvård till skola skulle bli lidande. Men räkna även med att rika skulle kunna organisera sig, och utöva utpressning på regeringen. Vill vi verkligen att de allra rikaste ska finansiera staten, och kunna dra bort sina pengar om staten inte gör som de vill?

Nej, att tvinga folk att tillföra till samhället de lever i och drar nytta av är det enda sättet i mina ögon.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skatt

  1. WysiWyg skriver:

    Jag måste säga att från en principiell vinkel så är jag emot skatt också, men precis som du säger så skulle det inte fungera utan skatt.
    Jag tror helt enkelt att mänskligheten inte är redo för det ansvaret.

    Så vitt jag förstått dock så är argumentet att folk skulle gå ihop sig och mer eller mindre skapa försäkringar som skulle ta över, men jag har svårt att se hur det skulle fungera bra i verkligheten.

    Iofs så pratar vi om USA, det levande beviset på att det inte funkar bra i verkligheten att förlita sig på att folk skaffar sig privata försäkringar för hälsovård. Iaf så vitt jag vet, måste dock erkänna att jag inte gjort någon ordentligare efterforskning.

    Kvick fråga; vet de om att du inte är amerikan? Inte för att jag vet vad det skulle göra för skillnad, bara nyfiken på om det påverkar hur de svarar.

  2. Stämmer bra att det inte finns något utöver privata försäkringar i USA. Man ville införa ett så kallat ”public option” i Obamas sjukvårdsreform, men det blev inte av.

    Ibland kommer det upp att jag är svensk, och då börjar de oftast bara komma med ad hominem-attacker mot Sverige. :p

Kommentera

