Tunnelbana

Jag såg det här klippet. Det är en kille som tycker vi pratar för lite med varandra, och bestämmer sig för att börja intervjua människor i tunnelbanan. Det stör mig hur alla behövde tänka efter länge och väl innan de svarade på frågorna.

I slutet frågar han vad meningen med livet är. Om du aldrig tänkt på den frågan, och måste fundera som om det är första gången du hör den, vad har du då tänkt på hela livet. Är jag den enda som redan bildat mig en uppfattning angående meningen med livet? Är jag en av få som faktiskt reflekterat över det?

Om han hade frågat dem något om Jersey Shore eller American Idol skulle de säkert ha väldigt starka åsikter och svarat väldigt snabbt. De skulle veta precis vad de tycker, för de har förmodligen funderat mer på sånt. Tragiskt.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tunnelbana

  1. WysiWyg skriver:

    Jag kom inte så långt in i filmen, men jag tyckte alla lät som om de var politiker mer eller mindre.
    Personligen, om någon började ställa frågor till mig, så skulle jag också ta skapligt lång tid på mig att besvara frågor, även om det är frågor jag tänkt på innan. Om man svarar snabbt så är det lättare att man blir lurad i en fälla, typ ”har du slutat slå din fru?”.

  2. Haha, så cyniskt av dig. :p

    • WysiWyg skriver:

      Snarare en kombination av en livstid av att missförstå människor och det faktum att många av dem verkade försvara sin rätt att åka tunnelbana i NY när han frågade varför de var där.

      Tror jag, det var ett tag sedan nu. 😉

  3. Tove skriver:

    Fast att inte ha ett konkret svar på vad meningen med livet är är ju inte samma sak som att inte ha funderat över det. Det är ju minst sagt en svår fråga. Jag har tänkt svinmycket på meningen med livet, och kommit fram till saker, ångrat mig, gett upp, tänkt lite till, och dessutom läst filosofi på heltid i ett år. Men om någon ställde mig den frågan skulle jag nog ändå säga ”öööeöööeeeöjavenne”. Inte för att jag inte har funderat på det, och inte för att jag inte har någon aning alls överhuvudtaget, utan för att det är en jäkligt svår fråga.

    • Det är långt från en svår fråga. Det finns ingen mening med livet. Att söka efter mening är bara vårt mänskliga behov att rättfärdiga vår slumpmässiga existens i ett universum där vi är helt obetydliga och inte fyller någon som helst funktion.

Kommentera

