Teori

Något jag tänkt på är att Stockholm (åtminstone innerstan) har många fler långa människor än jag är van vid. Speciellt långa kvinnor (som dessutom är vita). Min teori är att längd delvis har med klass att göra, då rika länder tenderar att ha längre medellängd än fattiga länder. Givetvis har din längd allra mest att göra med gener, men jag är ganska säker på att det även har att göra med hur pass näringsrik mat du stoppar i dig under din uppväxt. Samt sjukdomar.

Det finns undersökningar som visar på att längre tjänar mer pengar än korta. Längre föräldrar får även troligtvis längre barn. Men längre föräldrar som tjänar mer pengar än kortare lär även ge sina barn dyrare och bättre föda. Påståendet att barn till rika föräldrar äter bättre än barn till fattiga föräldrar tror jag inte många skulle invända sig mot. Därför kan jag tänka mig att ett barn som nästan uteslutande äter snabbmat och färdig frusen mat från microvågsugnen inte får samma mängd näring som ett barn som äter ordentligt. Och jag kan tänka mig att ett barn som inte får i sig lika näringsrik mat under sin uppväxt kanske tappar en eller två centimeter på längden, i snitt. Maten du äter påverkar även ditt immunsystem, vilket hindrar sjukdomar från att hämma din tillväxt.

Därför tror jag att jag upplever det som att människor i Stockholms innerstad är betydligt längre än i de norrländska socialdemokratiska arbetarstäderna jag tidigare bott i. Men kanske inbillar jag mig bara. Kanske är de lika långa här som i Gävle och Bollnäs. Eller så finns det en helt annan anledning till varför folk här är längre.

Men en sak är konstaterad, och det är att rika människor är längre än fattiga i alla samhällen.

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Teori

  1. WysiWyg skriver:

    1. Har du tagit hänsyn till skor? Kanske högklackat är vanligare i innerstan?

    2. Yikes, tänk hur lång jag skulle varit om jag haft hemlagat varje dag! Skulle få lov att huka mig i dörröppningar! 😉

  2. Har absolut tagit hänsyn till skor!

Kommentera

