Tjock

Om fetma är så genetiskt som många påstår, varför ser vi inte en massa överviktiga älgar och hästar överallt?

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tjock

  1. WysiWyg skriver:

    Hur vet du att de inte ÄR överviktiga? Jag har iaf ingen koll på hur en överviktig häst ser ut, och jag ser inte särskilt många hästar heller.

    Vad gäller den genetiska biten av övervikt; det ligger faktiskt något i det. Det är långt ifrån den enda anledningen, och de flesta som är överviktiga (inklusive mig f.ö.) skulle kunna gå ner rätt rejält i vikt om de rörde på sig mer och åt mindre/bättre, men sanningen är den att ens gener avgör hur man ser ut i slutändan. Jag skulle kunna träna och ha mig i åratal, och jag kommer ändå aldrig se ut som Brad Pitt.

  2. Jag ser skillnad på en överviktig hund och en normalviktig hund. Ser sällan överviktiga hundar. Visst spelar gener en roll i vissa fall, men jag köper inte att det spelar roll till den mån som många vill påstå. De flesta av alla överviktiga har en lägre ämnesomsättning, absolut. Men det innebär inte att det är omöjligt för dem att gå ner i vikt. Hur många riktigt tjocka människor äter bara grönsaker och fisk?

    Brad Pitt-jämförelsen har nog mer än bara vikt att göra, då dieter såvitt jag vet inte kan ändra saker som benstruktur. :p

    • WysiWyg skriver:

      Som sagt, jag håller med om att det inte är omöjligt för dem/oss att gå ner i vikt, bara att det faktiskt finns en genetisk komponent.

      Man kan se det som att man har lättare för att bli överviktig och svårare att gå ner i vikt, men det innebär inte att man MÅSTE bli överviktig (även om man förmodligen alltid kommer vara ”mullig”) eller att det är omöjligt att gå ner i vikt.

      Dock måste man också komma ihåg att desto mer övervikt man har, desto svårare är det att gå ner. Personligen har jag inte denna ursäkt att hänga upp mig på, jag kan fortfarande gå (långa) promenader utan problem, men många som är RIKTIGT överviktiga (you know what I mean! ;-)) kan inte det utan att skada sig. Det är dock inte en ursäkt för att inte försöka, det bara innebär att man måste börja med ett besök hos läkaren och ha anpassad sjukgymnastik eller liknande.

      Och vad gäller att äta grönsaker och fisk; jag personligen tror att när det gäller faktisk mat (dvs inte snacks/godis), så handlar det mer om när/hur ofta och hur mycket man äter än vad man faktiskt äter. Iofs skadar det inte att hålla sig borta från det som innehåller mest energi.

      Wow, värst vad mycket jag hade att säga. *he*

Kommentera

