Princess Mononoke

Tydligen går Princess Mononoke på SF:s biografer om ett par veckor. Jag är glatt överraskad, då filmen är allt annat än ny men ändå en av de bästa jag sett. Nästa så jag vill gå och se den bara för att se den på bio, och bara för att stötta beslut att våga visa gamla filmer.

För er som inte vet så är Princess Mononoke nummer åtta på min topp 10-lista. En topp 10-lista som jag inte är helt nöjd med, men som får stå som den är ändå eftersom det är helt jävla omöjligt att bli helt nöjd med en sån lista.

10. The Elephant Man (David Lynch, 1980)
9. Polyester (John Waters, 1982)
8. Princess Mononoke (Hayao Miyazaki, 1997)
7. Seven Samurai (Akira Kurosawa, 1954)
6. Oldboy (Chan-wook Park, 2003)
5. Predator (John McTiernan, 1987)
4. Låt den rätte komma in (Tomas Alfredson, 2008)
3. Pan’s Labyrinth (Guillermo del Toro, 2006)
2. Magnolia (Paul Thomas Anderson, 1999)
1. Spirited Away (Hayao Miyazaki, 2001)

 

Det här inlägget postades i Laserstrålar. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Princess Mononoke

  1. Kunta skriver:

    Flytta fram oldboy några steg så ska du se att du nog kommer känna dig väldigt tillfreds med den där listan sen.

Kommentera

